Lehre / Teaching

- SoSe 2016 Vertretungsprofessur Medienkulturwissenschaft. Vorlesung "Medien und Migration", MA Seminar "Die Kunst des Aktivismus", BA Seminar "Kinowelten / Weltkino", Exkursion zum Kurzfilmfestival Oberhausen.

- SoSe 2016 "Universität Wien, Seminar zu "Medien und Migration".
Zwischen Medien und Migration besteht ein enger Zusammenhang. Bilder, so hat die Künstlerin und Migrationsforscherin Brigitta Kuster prägnant formuliert, formatieren Migration. Sie bringen Migration auf das ‚gesellschaftliche Display' und bestimmen mit, wie Migration gesellschaftlich und politisch gedacht, imaginiert, gesehen und verhandelt wird. Umgekehrt ist Migration auch ganz konkret an Medien gebunden, Migrationsbewegungen sind immer auch so etwas wie Bewegungen einer technischen Avantgarde: So dienen Medien als Werkzeuge zur Organisation von Migrationsrouten, Satellitenschüsseln zeugen ebenso von transnationaler Kommunikation, wie die Proliferation von ‚pirate cinema'. Die vermeintlich ‚undokumentierten' gefährlichen Passagen über das Mittelmeer werden nicht nur von von Überwachungstechnologien erfasst und z.B. auf Satellitenbildern verzeichnet, sondern von Mobiltelefonen und kleinen Kameras begleitet. Mit den ‚Harraga' Videos ist sogar ein eigenes Genre entstanden, das wiederum Eingang in Musikvideos gefunden hat. Migrationsgeschichte lässt sich daher auch als Mediengeschichte schreiben – und umgekehrt.

- SoSe 2011 – WiSe 2015/16 Lehrtätigkeit als Wissenschaftliche Mitarbeiterin (4 LVS) im Fach Medienwissenschaften, HBK Braunschweig. Seminare zu: Gender & Medien, Videotheorie, Indianerphantasien, Visual Culture Studies, Medien der Transparenz, Close Reading: Kapitalistischer Realismus, Kunst Macht Politik, Videokunst, Pornographie, Food, postkoloniale Medientheorie, Heimatfilm, Islam und Medien, Medienkunst, Terrorismus und Medien, Urgency/Bilderstreite, Kino und Migration, Bilderverbot. (Für Seminarbeschreibungen siehe das elektronische Vorlesungsverzeichnis der HBK).

- August 2010 "What 80 Million Items Want – Archive in Bewegung". Workshop "I'm not one to gossip, so you didn't hear it from me!" The lores and lure of archival modalities, zusammen mit dem Performancekünstler Vaginal Davis. Summer School, Arsenal – Institut für Film und Videokunst, Berlin.
What makes an archive? they emerge from dealings with relationships and people, they grow out of passion, obsession, idiosyncrasies, but also coincidences. They consist of stories, loose ends, wild associations, and true encounters. Their ingredients are constantly rearranged, as memories are made up or fail, knowledge passed on, or forgotten and reinvented. Archives are gossip and gossip is an endless archive.

- August 2009 "Space Odyssee: Räume für Film und Videokunst". Workshop "Politische Räume". Summer School, Arsenal – Institut für Film und Videokunst, Berlin.
Politische Filme machen, politisch Filme machen, Filme politisch machen - und zeigen. Das so bezeichnete Genre des politischen Films/Kinos geht zurück in die 1970er Jahre. Was ist daraus geworden? In wie weit ist der Begriff des politischen Films in den Diskurs über Ästhetik und Strategien des Dokumentarfilms eingegangen? Gibt es noch so etwas wie einen Agitationsfilm? Entstehen heute noch Filme und Videos für den unmittelbaren politischen Kontext jenseits von Kunst und Kino? Oder haben sich Kunst und Kino das Politische vollständig angeeignet oder es gar ersetzt?

- Februar 2008 "Unruly. Experimental Queer Cinema" Seminar (sowie Vortrag und Filmreihe), Kunsthogskolen Bergen, Norwegen.
The history of the filmic avant-garde, at least in North America and Europe, is inseparable from the history of queer cinema. In other words: queer cinema's history has to be seen as a history of experimentations with imagination, images, aesthetics, forms, and stories. It also entailed queering as a viewing practice; a whole library of subtexts was created, especially for classic Hollywood cinema: appropriations and re-interpretations together with rumors and gossip revolving around the often only too obvious aberations within the staging of supposedly normal (heterosexual) love. Following the onset of the so called New Queer Cinema of the 1990s (which refers to both the proliferation of new visions in feature length productions as well as to the entrance of a gay and lesbian filmmaking into the mainstream and its markets), today gay and lesbian - or queer - films seem to have become solidly defined only in on terms of content: the characters or the plot have to be recognizable 'as such'. But what if we ask the question 'what is a queer film?' again: Is it a film made by a gay filmmaker? A story about a lesbian character? What if we cannot run a check on the maker's sexual preferences, what if these do not translate into a social identity? What if it keeps changing? What if a queer filmmaker makes a film about, lets say, migration? And what if we look at a film that refrains from any narrative content?
In this program I want to reconsider the relation of avant-garde or experimental to queer. Queer cinema I want to understand as both a viewing practice and as a relay of aesthetical and political experimentation. The two short film programs combine older works together with contemporary experimental films and videos to show, what queer could mean if we go beyond 'contentism' and the mirroring of identities while insisting on the centrality of sexuality and the interrogation of gender. The notion of queer as a category of critical analysis goes back to the new formation of political strategies in the 1990s, inheriting on many levels the legacy of feminism. The three feature length films in the program engage this connection.

- SoSe 2007 Begehren an/unter der Oberfläche. 'Race', Sex, Film, Lehrauftrag Universität der Künste, Berlin.
In Anknüpfung an das Seminar Un/Sichtbarkeitsverhältnisse (keine Voraussetzung) geht es in diesem Seminar um die Komplikationen von Begehren und Differenz – Alter, Geschlecht, Rassisierungen, (geo)politische Macht- und Fluchtlinien – sowie um die Frage der Oberflächen (Haut/Leinwand/Film).

- SoSe 2006 "Un/Sichtbarkeitsverhältnisse. Migration & Film", Lehrauftrag Universität der Künste, Berlin. // "In/Visibilities" The Movements of Migration and Moving Images: Discourses, Tropes, Form(at)s.
In diesem Seminar geht es um die Bewegungen der Migration, die damit verknüpften Diskurse und ihre Relation zu bewegten Bildern. Ausgehend von verschiedenen visuellen markern, die das (V)Erkennen von Positionierungen (in der Geschichte, im Filmraum) organisieren – wie beispielsweise das Kopftuch – werden zentrale Tropen zur Verhandlung gebracht: die Wandlungen von Migrations- und Grenzregime (die zunehmende Illegalisierung), das christlich abendländische Enthüllungsparadigma (Bilderstreite, die ‚Zentralperspektivierung'), die Aporien des Sichtbarkeitsparadigmas (Repräsentations- und Bildpolitiken) sowie Raum-anordnungen (Blick-/Bildraum, urbaner Raum, Einschlüsse, Grenzraum). Dazu werden verschiedene Filmformate herangezogen, wobei die Materialität dieser Arbeiten in den Blick genommen (also auch die Spezifik der jeweiligen filmischen Form) und ihre diskursive Einbindung betrachtet werden soll. Also: wie sehen wir diese Filme, und: welche Spuren der Zirkulation schreiben sich in sie ein. Die Filme/Videos werden verbunden mit der Lektüre theoretischer Texte aus dem Bereich der visual culture studies, den Film- und Bildwissenschaften, sowie postkolonialer Kritik und Rassismustheorien.
This class will consider the movements of migration and the connected discourses and their relation to moving images. Beginning with various visual markers that organize the mis/recognition of positionings (in histories, in the filmic space), such as the headscarf or the veil, central tropes will be negotiated: The development of the border and the migration regime (the increasing 'illegalisation' of migration), the Christian occidental paradigm of 'revelation' (image wars, 'central perspectivalism'), the aporias of the concept of 'visibility' (politics of representation and image politics) as well as the spatial arrangements and structurings (looking relations, urban space, inclusions, the border space) We will take various film formats into account, ie consider the materiality of these works and the specificity of each filmic 'language' and their discursive framing. Also: how do we see these films and videos, and: what kind of traces does the circulation of these works leave on/in them. The viewing of the films and videos will be connected to reading material from visual culture studies, film studies and image studies [Bildwissenschaften], as well as postcolonial critique and (political) theories of racism and migration.


- 2003 bis 2007 Lehraufträge für Lexia International Berlin. Seminare u.a. "Looking like what you are? Or: What are you looking at? Film and Video between Identity Politics and Queerness".
This course will examine topics in the history and culture of queer cinema. Here, queer cinema will be considered not only as a film practice (queer filmmaking, queer filmmakers), as a matter of form (is there a queer sensibility?) and of content (images of representation and self-representation), but also as a community event as it takes place in film festivals. Students will have the opportunity to explore the changes in form that gay and lesbian representations have taken over the course of time. They will also examine the debates that have accompanied these changes and will be introduced to the vivid – and sometimes vicious – debates on what makes a film gay/lesbian or queer and whether it should be screened at a LGBT festival. Through addressing questions of programming/curating as well as issues of spectatorship, this course looks at contemporary politics of visibility between identity politics and queerness. Readings, screenings, and discussions aim at enabling the students to develop a critical language of the visual.
To do so, we will draw on Berlin's role as a vibrant and important centre for queer cinema. Berlin is home to many film festivals – the Berlinale, "Verzaubert," the Lesbian Film Festival Berlin – and filmmakers such as Ulrike Ottinger, Michael Brynntrup, Rosa von Praunheim, Nathalie Percillier, Lily Besilly, Stefanie Jordan, Wieland Speck, Petra Volpe, Angelina Maccarone, to name a few. Of the film festivals, the Berlinale, Germany's major international film festival, is the first to create an award for gay and lesbian films, the Teddy. The "Verzaubert" Festival is historically a commercial gay and lesbian film festival, which tours various cities in Germany and has recently been renamed as a "queer" film festival. The community based Lesbian Film Festival Berlin combines the seemingly outdated upholding of the gender divide with a programming politics that refuses easy notions of sameness. The latter festival takes place at the Arsenal cinema at Potsdamer Platz, a renowned venue with a tradition in screening avant-garde films and video, where queer filmmakers have always been at the fore.